Aku ada hemorrhoid. Kasihanilahh..

Pernah 1 hari ada sorang patient India datang ke kecemasan.. dengan reason tak buang air besar untuk 2 hari. Muka memang type2 nak mintak MC punya woranngg.

Jadi. Aku pun buat abdominal xray. Iaitu salah satu cara nak tengok patient menipu ke tak.. sebab kalau dia tak buang air. Sure tahi nampak banyak sangat tersekat dalam usus.

Lepas dah kantoi dia tipu aku.. aku pun tak bagi MC. Kalau sakit betul2 nescaya aku bagi MC. Kalau kaki kencing camni memang tak dapatlah kan.

Sebab apa aku tau tak buang air 2 hari kau tak kan rasa nyawa tersekat punyalah.

Kerana aku sendiri buang air besar 4hari.. sekali!

Bayangkan hazaabb tak hazabb.

Tapi tu bukan ceritanya


Klimaksnya kat sini.



Dalam seminggu lepas.. bila dah selesai urusan kat toilet. Aku perasan toilet bowl warna merah.

Innocently aku ingat maybe sebab vivix. Well. We tend to deny everything in our head.

Aku rasa punggung tak sakit pun. Takde pun apa2 terkeluar. Pelik.

Aku abaikan episod berak berdarah 1 dan 2 aku.

Masuk episod ke 3.

Rasa sakit betul nak buang air. Tapi sakit macam orang sembelit la. Masih boleh kawal lagi.

Aku pun tengok toilet bowl.. emm. Merah lagi. Semalam lupa makan vivix pulak tu.. aku pun pegang anal aku.. mak aihh. Darah. Banyaknyaaa..

Slow2 aku teran supaya anus dan rectum tak terkeluar banyak.. adoi.. sakit betul. Macam kena toreh..

Sabar.. sabar..

Okaylah. Sahlah aku kena internal hemorrhoid. Aku diagnose diri sendiri. Kesiannya aku pada aku.




Rupanya darah tu bukan jenis menitis2.. tapi dia akan tukar warna air toilet bowl jadi merah.

Tak sakit. Cuma perit sikit.

Baru sekarang aku faham kalau patient yang ada hemorrhoid describe masalah mereka ..

Lepas tu aku perasan lain lagi.. bila buat kegels. Dia tak grip. Kegels tu maksudnya kau contract perineal muscles. Tapi ni rasa lembek saja dan sakit di dalam..

Semalam aku makan suppelemnt aku macam biasa. Minum air lebih sikit. Dan makan pelawas.


Rasa sakit makin kurang
Kegels rasa power sikit


Kesian aku kat diri sendiri. Dan baru faham perasaan orang yang ada hemoorhoid. Seriau. Heheheh





You Might Also Like

0 comments

Followers