KELEBIHAN BERANAK RAMAI-RAMAI YANG ORANG TAK TAHU

Assalamualaikum!

Hye korang.
Dah 4 hari aku lapar gila sejak gigi sakit hari tu. Langsung tak boleh makan, dan aku takde selera nak mengunyah. Ladi sadis sebab hari tu aku masak soto, aku tak boleh letak sambal kicap sebab mulut aku ada ulcer dan gigi aku sakit.

Pastu esoknya aku masak sambal sotong kembang, pun aku tak boleh makan sebab mata ikan ni lah.

Rupa-rupanya, mata ikan paling sakit kalau dia ada kat lidah. Sebab lidah tu lah yang kita guna untuk rasa makanan yang kita masak. Bila lidah kau sakit, nak rasa masakan manis ke masin pun kau takut.haha

So, hari ni mak aku pergi KL lagi. Aku baru je hantar kat Airport Senai pagi tadi. Lepas tu aku balik berempat dengan budak2 kecik ni. Pakcik Shidee kerja sebab Johor amek weekend on Friday dan Saturday. Balik dari airport, aku tengok jam dah nak pukul 12 tengahari. Terus aku call pakcik Shidee nak ajar lunch sama. Maka, berangkut lah aku 4 beranak ke Kulai pula.

Aku sampai kat AEON Kulai around 12 pm pastu aku teman budak2 ni main kat playground sementara nak tunggu lunch hour. Hari Ahad kan, jadi ramai orang kat AEON.





Actually, apa yang aku nak cerita hari ini ialah, aku pun tak sangka yang aku boleh jaga 3 orang anak2 kecil ni macam sekarang. Aku ingat lagi masa tahun 2014, masa tu aku pergi lunch dengan laki aku. Aku nampak pasangan ni suami isteri dan 4 orang anak2 dia yang masih kecil. Hebat betul aku rasa sebab both parents ni boleh makan sambil suapkan anak2 sekali. Aku rasa sangat amazing.

Masa nak cuci tangan tu, akak tu pun seiring dengan aku. Aku sempat tanya.

Akak memang nak anak rapat2 ke?
Susah tak kak nak jaga anak rapat2 ni?

Aku tak ingat apa akak tu jawab tapi basically dia nak bagitau yang, kalau kau jadi dia, nak taknak kau kena juga buat semua.

Aku macam like whattt? Best  ke tak best? Aku pun tak tau.
Tapi yang aku tau lepas tu aku murah rezeki dan dapat anak tanpa putus.hihi

Bila ada anak sorang, memang korang akan rasa.. boleh ke tak aku nak buat ni jaga anak ramai2?
Tapi, bila korang dah in that situation, you dont have any other options unless to make it through.

dan mintak maaf kalau aku terus terang cakap yang I can not divide myself and my time properly masa aku kerja dulu. Tapi, sekarang.. syukur alhamdulillah. Masa aku dan diri aku sangat tenteram. salah satu nikmat yang aku sangat berterima kasih pada Tuhan.

mind you, aku dah berkali2 cuba ambil maid untuk anak2 dan mak aku. dan berkali2 itu jugalah aku ditipu. Aku redha, mungkin ini ialah titik tolak kenapa aku resign.

So aku nak terangkan kat korang step bila nak disiplinkan anak. In case korang macam aku, suka bawa anak jalan2 walaupun lone ranger.

1. Make sure anak kau kenyang . Bawa food stock. dan misalnya anak tak makan lagi, dan korang plan nak makan kat luar.. order sekali harung. Suap mulut anak dulu, pastu baru mak dia makan.
Tak pun, beli 1 makanan, yang semua boleh makan. Usually, aku amek nasi, dan ikan goreng + sayur goreng. +sambal asing tepi. Jadi, aku suap semua anak burung aku makan. Pastu yang suapan ke mulut aku ni, aku pakai sudu sebab nak cuit sambal.

2. Tukar pampers ikut timing
sebelum keluar rumah 1 kali, tengahari 1 kali (in case kalau kat luar). Sebelum naik kereta.. cek dulu pampers, kalau basah, salin dulu before gerak. Usually, kitorang guna mom+kids toilet. Senang, sekali jalan dah habissss.haha

3. Make sure juga ada air masak, roti, sweets, chocolate.
Sweets and chocs tu aku buat umpan kalau anak2 notty. dan aku pun siapkan tablet fully charged kalau anak aku start nak mengamuk.

4. Make sure korang ada kewibawaan as a mother. Macam2 anak aku, kalau dorang naughty, kuku aku akan menjalar mencari bontot mereka untuk dicubit.haha dan bila kitorang berjalan, kami berpimpin tangan 4 beranak. Orang lain tengok pun senyum, sebab ingatkan aku ni kakak mereka.hahahahaha!

5. Jangan keluar lebih dari 5 jam. Sebab usually kalau dah 4 jam kat luar tu, kira dah limit juga.. Korang kena balik rumah before anak2 start meragam.

Jadi, percayalah cakap aku.. anak ramai ni seronok sebenarnya. Nak2 lagi, bila yang sulung dah besar dan boleh diharap. Terasa ringan sangat beban aku.

Syukur alhamdulillah.


dan please kalau korang penat jaga anak dan uruskan rumah, tolonglah ikhtiarkan amek supplements.
seriously kalau korang tak amek, memang akan penat gilaaa.. pastu emosi tak stable dan rasa nak marah je. Kalau nak try Shaklee, let me know

017-7233183

You Might Also Like

0 comments

Followers