Milkbooster VS water intake

Assalamualaikum.. 😄



Anak2 semua dah selamat tidur. Barulah ibu dapat buat kerja sikit..

Oh ya! Sekarang anak saya yang ke 3. Siti Nursyakirah breastfeed 2oz setiap kali feeding. Macamana saya tahu?



Sebab lepas feeding dan tertidur. Saya pump untuk empty kan breast. Sebelah dapat 3 oz dan lagi 1 dapat 1oz. Beza 2 oz..

Ini eksperimen hari tu..

Tadi pulak.. sebab sebelah dapat 3oz dan sebelah 2oz.
Anak saya minum 1 oz lepas saya tukar jadual ESP saya.. 😉

1oz pun sudah kenyang.

Alhamdulillah!


ESP tu memekatkan susu. Buatkan bayi cepat kenyang dan tidurnya lena..

Okay kawan2. Sebenarnya penting ke milk booster ni berbanding air?

Makan milk booster macam2 tapi kalau kurang minum air.. susu tetap tak banyak..



Mari saya tunjuk sedikit calculation..

1 kali feeding = 2oz = 60ml
X 8 atau 12 kali sehari (bergantung sama ada feeding 2/3 jam)

Total fluid intake bayi= 720ml (saya ambil feeding setiap 2jam)


Manakala si ibu..

1. Kencing 1ml/kg/hr
(Katakan berat badan 60kg)

1ml x 60 x 24
1440ml
~ 1500ml

2. Berpeluh kerap semasa pantang

500-650ml

3. Buang air besar
~200ml

TOTAL FLUID LOSS 2200ml
+720ml untuk penghasilan susu ~3000ml

Tak termasuk lagi dengan ibu2 yang nak buat stok EBM. Kalau sehari dapat stok 12oz dah tambah 360ml!


Jadi lebih kurang 4000ml juga kan sehari?

Sebab tu masa berpantang.. sangat penting untuk ibu minum air banyak tau..

Baru susu meriah!



Dan jangan lupa aspek2 penting untuk hasilkan susu


Mood mesti ceria
Tak penat
Tak mudah sakit
Tidak stress
Aspek pemakanan


Semua atas ni sangat sangat penting dalam penghasilan susu badan yang meriah!!

Dan jangan lupa ambil lecithin untuk elakkan blocked ducts!

Inginkan bantuan?
Feel free to contact



0177233183








You Might Also Like

0 comments

Followers